Hvad er Bridge

Bridge er et kortspil, der udspringer fra Whist. Hvis du allerede kan spille whist, får du næppe problemer med at spille kortene når du begynder at spille Bridge. Forskellen består først og fremmest i hvordan man melder kortene.

Bridge spilles altid af 2 gange to spillere - to makkerpar - og altså med 4 personer ved bordet.

Der spilles med 52 kort, 13 til hver spiller.

Et bridgespil består af 2 dele: meldinger og spil.

Bridge er et makkerspil -  hvilket vil sige at man via meldingerne skal kunne "snakke" med makker om hvor mange stik man kan tage tilsammen. Det handler både om fordeling (hvor mange kort man har tilsammen i de forskellige farver), men også om styrke (hvor gode kort man har - høje kort der kan stikke de små kort).  

Til det bruger man et pointsystem, hvor man kan vurdere sin hånd, ved at tælle op hvor mange af de "store" kort man har på hånden. Esset er det højeste kort, herefter Kongen, Damen, Knægten, 10, 9, 8 o.s.v. - som i de fleste andre kortspil.

Billedkortene - esser, konger, damer og knægte - kaldes honnørkort. De tæller særligt, fordi de kan stikke de mindre kort. Når man skal vurdere styrken af sin hånd, tæller man Esser som 4 point, Konger 3, Damer 2 og Knægte 1 - disse point kaldes honnørpoint. Da der er 4 af hver type honnører i et spil, er der i alt 40 honnørpoint  - i gennemsnit 10 hønnørpoint pr. spiller. Man siger derfor som tommelfingerregel at man skal have 12 hønnørpoint - lidt over gennemsnittet - for at åbne meldingerne (altså være den første spiller som melder andet end Pas). Makker ved nu at man har gode kort, og kan derfor også melde selvom han ikke har så meget - det handler som sagt om hvor meget man har tilsammen.

Meldinger

Det specielle ved Bridge er først og fremmest meldingerme. Det gælder om at finde en kontrakt, d.v.s. et antal stik man mener at kunne vinde. Kortgiveren starter altid med at melde, herefter spilleren til venstre, og dette fortsætter indtil en spiller har givet det højeste bud og de tre andre melder pas.

Den laveste melding man kan starte med er 1 klør. 1 betyder at man lover at kunne tage 7 stik (1 stik mere end modparten, da der er 13 stik i et spil). 1 klør betyder at man lover at kunne tage 7 stik med klør som trumffarve.

Man kan spille enten med trumf eller uden trumf. Hvis eks. klør er trumf, vil man kunne stikke et hvilket som helst andet kort i de andre farver, selv med klør 2. Det kaldes at trumfe. Man må dog først trumfe når man ikke har flere kort i den farve der er spillet - man skal nemlig altid lægge til i den farve der er spillet, så længe man har flere kort i farven (man skal bekende kulør).

De fire farver er rangordnede:

Klør er den laveste farve, efterfulgt af ruder, hjerter og spar, som er den højeste trumffarve.

Hvis den første spiller har meldt 1 klør, kan den næste spiller således overbyde ved at melde 1 ruder og den næste igen ved at melde 1 hjerter. Man skal altid kunne melde højere end det sidst afgivne bud, ellers må man melde pas, når man ikke kan melde mere.

Sans (uden trumf) er det højeste man kan melde, den overgår alle farverne.

Uden trumf (forkortet UT) kaldes for sans (det franske ord for "uden"). I en sans-kontrakt kan man ikke trumfe, og kan altså ikke på den måde få "billige stik". Man må i stedet kunne tage sine stik enten ved at have de højeste kort (Esser, Konger o.s.v.), eller ved at have en lang farve hvor de øvrige spillere ikke har flere kort i farven, og i stedet må kaste kort af i andre farver - for man kan jo ikke trumfe når man spiller uden trumf.

Hvis en spiller har meldt 1 hjerter, og den næste spiller melder 1UT, er der ikke flere meldinger til rådighed på 1-trinnet. Hvis næste spiller vil melde sine klør, må han derfor nu melde 2 klør, hvorved han lover at kunne tage 8 stik med klør som trumf (8 stik er 1 stik mere end 7, derfor lover meldingen 2 klør 1 stik mere end 1 klør). Huskeregel: læg meldingen til 6, så kan du regne ud hvor mange stik du lover at tage - f.eks. er 4 klør = 4 + 6 stik = 10 stik.

Således kan meldingerne fortsætte, ved at man overbyder hinanden - helt op til 7UT, som er den højeste melding man kan lave. Den lover at man kan tage alle 13 stik uden at kunne trumfe. Det kræver selvsagt rigtigt gode kort, og det er sjældent man får det. Men i bridge har man også makkerens kort til rådighed. Det handler om hvad du og din makker har tilsammen, og det er det meldingerne skal vise. Gennem meldingerne kan I fortælle hinanden om hvordan jeres hænder ser ud, og dermed finde den kontrakt I skal spille ud fra jeres samlede styrke.

Hvis man eks. gerne vil spille med spar som trumf, er det vigtigt at vide om makker også har nogle spar (det kaldes at makker kan støtte dig) - for de trumfer som hverken du eller makker har, dem har modstanderne. Og har modstanderne for mange trumfer bliver det sværere at vinde din kontrakt. Derfor skal man ofte vælge at støtte sin makker ved at melde hans farve når man kan, fremfor at melde sin egen farve. Man skal hele tiden huske at det er det fælles resultat med makker der tæller. 

Spil

Når meldingerne er afsluttet, skal det par der meldte det afsluttende bud kunne tage det antal stik de har lovet. Den af makkerparret der først meldte den farve der spilles i, bliver såkaldt spilfører. Hvis kontrakten eks. er 4 hjerter, så er det den af makkerparret der først begyndte at melde hjerter der skal være spilfører, uanset om makkeren siden har meldt hjerter også. 

Modstanderen til venstre for spilfører skal spille ud til første stik, hvorefter makkeren til spilfører skal lægge sine kort på bordet så alle kan se dem. Han bliver såkaldt "blind makker", og skal kun koncentrere sig om at lægge de kort til som spilfører beder om. Spilfører spiller nu både sine egne skjulte kort og makkerens åbne kort. Modstanderne spiller derimod hver deres kort og holder dem ligeledes skjult indtil de er spillet, et af gangen.

Når der er spillet ud, lægger alle 4 hænder et kort til, og den som har det højeste kort (eller som kan trumfe) vinder stikket. Den der har vundet stikket, spiller så ud til næste stik. Når alle 13 kort på hver hånd er spillet, tæller man op hvor mange stik hvert makkerpar har fået i alt.

Resultat

Afhængigt af hvad der er meldt og hvor mange stik spilfører formår at tage, gives der et antal point når spillet er slut. Dette gives via et særligt udregningssystem.For spilfører gælder det først og fremmest om at vinde det antal stik hun og makker har lovet at kunne tage. Får man flere stik end det lovede, får man dog også flere point.

Modstanderne skal derimod forsøge at forhindre spilfører i at få sine stik. Vinder man som spilfører ikke det antal stik man har lovet, hedder det at man "går ned". For hvert stik man får mindre end det lovede, får man en "bet". Nu får modstanderne i stedet et antal point for hver bet de kan give spilfører.

Der anvendes et specielt system til at beregne hvor meget man får for at vinde sin kontrakt. Det afhænger bl.a. af hvilken farve man har valgt som trumf, og af hvor mange stik man har lovet at kunne tage. Spar og hjerter (kaldet majorfarverne) giver flere point pr. stik end klør og ruder (kaldet minorfarverne). Sans giver endnu mere.

Hvis man melder 4 hjerter eller 4 spar (10 stik) får man ekstra point, en såkaldt udgangsbonus. For klør og ruder skal man melde 5 i farven (11 stik) for at få bonus. I en sans-kontrakt kan man nøjes med 9 stik for at vinde udgang. Det er vigtigt at melde sine kort i udgang, hvis de er til det, da en udgangsbonus giver mange ekstra point.

Allerfinest er det at kunne love at tage 12 eller 13 stik, og så får man ekstra mange point hvis den vinder. At melde og vinde 12 stik kaldes lilleslem og at melde og vinde alle 13 stik kaldes storeslem, hvilket giver rigtigt mange point. Men det er også sjældent at det kan lade sig gøre. 

Modstanderne har til gengæld den mulighed at de kan doble en kontrakt. Det betyder at de får ekstra mange point for hvert stik spilfører mangler i at vinde kontrakten. Man forhøjer indsatsen, så at sige. Hvis spilfører vinder sin kontrakt får han til gengæld også flere point såfremt den er doblet.

Livet er kort - spil bridge!

Dette er grundlæggende hvad Bridge går ud på.

Dertil kommer en lang række andre ting man kan lære om både meldinger og spilleteknik. Og det allerbedste ved bridge er at man aldrig bliver færdig med at lære. Der er altid noget der kan gøres bedre eller anderledes, og derfor bliver Bridge aldrig kedeligt.

En anden god ting er at reglerne i turneringsbridge er lavet sådan at det ikke handler om at have gode eller dårlige kort - men alene om hvordan man behandler de kort man har fået på hånden. I første omgang om at få meldt den rigtige kontrakt, og dernæst om at få flest mulige stik. I de fleste turneringer spiller man de samme kort ved flere borde - og kan så sammenligne hvem der har gjort det bedst.

Bridge kan spilles på alle niveauer - fra nybegyndere, øvede, rutinerede o.s.v. til Danmarksmestre og Verdensmestre. Danmark har endda fået en Olympisk guldmedalje i bridge.

Bridge kan spilles på lige fod uanset alder, køn eller fysisk form. Der er netop nu spillere på 10-11 år med på juniorlandsholdet, som nemt kan banke mange voksne spillere. Og i Silkeborg Bridgeklub kunne man fornyligt hædre et af medlemmerne på hendes 100-års dag. Hun ville dog hellere have talerne overstået og komme i gang med at spille kort.wink

Så der er ingen undskyldning for ikke at prøve at spille Bridge, det er uden tvivl verdens bedste spil.

Prøv det selv, før du siger vi overdriver!

Kontakt bestyrelsen hvis du vil vide mere.